Aloin miettimään, mitä vempaimia minulla on nykyisin, ja millaisia olen elämäni aikana käyttänyt tai nähnyt.
Kulkulaitteenamme toimii hyväkuntoinen ja polttoainepihi diesel
avensis, on myös polkupyörä, joka on saanut elää harmittavan laiskana.
Onko marjapoimuri kone vai laite vai vempain? Koneeksi olemme sitä
sanoneet, vaikka olen viime aikoina pyrkinyt poimuri nimitykseen.
Nykyisissä ei ole edes liikkuvia osia, kuten oli niissä ensimmäisissä.
Kaksi liikkuvalla läpällä varustettua poimuria meillä on, lisäksi kaksi
uudempaa, kiinteän esteen poimuria, toisessa niissä piikit
teräslangasta, toisessa sitkeästä muovimateriaalista.
Onhan meillä keittiössä koneita, siellä kenties eniten.
Mikroaaltouuni lasten lahjoittamana, että voivat käydessään lämmittää
ruokaa omille lapsilleen. On sillä meidänkin ruokia silloin tällöin
lämmitetty. Ruokailuastiat pestään koneella, sellainen tuli tämän
asunnon mukana, niin saatoimme myydä entisen. Sähköllä pelaava vatkain,
kahvinkeitin, vedenkuumennin, eivätkös nekin ole vempaimia. Sitten on
muutama erilainen ajannäytin, joita myös kelloiksi sanotaan. Varmasti
on muitakin koneita, ainakin tämä, joka nyt puhaltimellaan tohisee
edessäni, ja joka välittää tämän tekstin luettavaksenne.
Aivan erikseen ovat ne koneet, joita olen joskus omistanut tai muuten käyttänyt. Jääkööt ne omaksi jutukseen.
Minulla on navigaattori, sen toiminta riippuu käytetystä
kartasta ja satelliittiyhteyksistä ja muutamista muistakin seikoista.
Jos satelliitit ovat huonolla yhteydellä, viivästyvät navigaattorin
ohjeet. Jos saisin Tom Tomiini suomalaisen karttakeskuksen kartan,
olisin tyytyväinen. Ulkomaalainen karttapalvelu päivittää kohtuudella
uudet tiet, mutta vanhoja virheitä eivät halua tai uskalla korjata.
Edellisen asunnon osoitteella kartta ohjaa eri tielle naapurin pihaan.
Tiedän myös 5 - 6 km mittaisen, kymmeniä vuosia vanan tien, joka ei ole
mahtunut Kartta-Atlaksen karttaan. Muutaman kerran olen korjausta
pyytänyt, lupasivat, mutta eivät ole korjanneet. Oli hupaista katsoa
navista, että ajan metsässä, kuitenkin edessäni oli tie, jota ajelimme
jo 1953, silloinkin se oli vanha tie.
Tämä osa on omien kokemusteni kertomista. Koska se oli huonosti erillään
lainauksista, kerrottakoon se tässä selvyyden vuoksi. Samalla lisään
hiukan kokemuksiani ja kommentointia niistä. Sinänsä navigaattorin
käyttö on yksinkertaista, mutta joistakin kokemuksen opastamista
tiedoista on hyötyä. Ensiksikin autonavigoinnin asetuksissa on
mahdollista valita joko nopein tai lyhin reitti. Karttaohjelma ei
kuitenkaan välttämättä tiedä teiden ajankohtaista kuntoa, niinpä se
saattaa nopeimman nimissä opastaa joskus huonokuntoiselle tai työkohteen
tielle. Ne tiedot kannattaakin tarkistaa esimerkiksi tietyökartasta,
varsinkin pidemmälle matkalle lähtiessä. Hinnakkaampiin navigaattoreihin
voi saada ohjelman, joka saattaa tarkistaa ne tiedot näytölle, minun
halpaan navigaattoriini. Samoin voi hinnakkaampiin navigaattoreihin
saada erilaisia yhteysohjelmia, vaikkapa yhteys toiseen, vastaan
tulevaan, samalla ohjelmalla varustettuun navigaattoriin, jopa
puheyhteyden muodostaminen saattaa onnistua. Minunkin navigaattorini
ilmoittaa erilaisista kohteista, joiden ohi olen ajamassa. Muutamien
yhtiöiden huoltoasemat, suuret kauppakeskukset, erityisliikkeet,
autokorjaamot, merkittävät patsaat, museot, näköalapaikat, tien varren
levähdysalueet, ja monet muut joko näkyvät ohi ajaessa, tai niille voi
navigoida halutessaan.
Lyhimmän reitin navigoinnissa kannattaa olla erityisen varovainen,
siinä saattaa joutua tosi huonoille, talvisin jopa auraamattomille
teille. Suljetuille huoltoasemille saattaa navigaattori ohjata, ellei
öljy-yhtiön toimija ole päivittänyt niiden paikkoja ohjelmaan.
Navigaattorin ja kartan virheistä on mahdollista ilmoittaa tahoille,
jotka ovat niistä vastuussa. Ilmoitusten vaikutuksesta minulla on
kokemus, ettei ainoaakaan niistä ole vielä toteutettu. Ilmeisesti
odottavat useampia ilmoituksia, että sitten vasta uskovat. Toisekseen
kansainväliselle Kartta-Atlakselle tuskin paljoa merkitsee joku pieni
syrjäkylän metsätien pätkä, vaikka se olisikin läpikulkutie tai ainoa
pääsy tiettyyn paikkaan.
Sain lopulta sijoitetuksi navigaattorin kojelaudan yläreunaan, sen jälkeen toiminta on ollut kohtuullisen hyvää. Ongelman syy taisi ollakin satelliittiyhteyksissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti